Med Rongai ruten til toppen af Afrikas højeste bjerg Kilimanjaro

113

Efter ankomst til Springlands hotel i Tanzania, har vi en dag hvor vi slapper af og får snakket med guiden der skal følge os til toppen af Kilimanjaro. Vi er så heldige at have mulighed for at have samme guide som Jette og jeg havde da vi var på Meru i 2020.
Rongai ruten går fra nordsiden af Kilimanjaro, så vi havde udsigt over Kenya på det meste af vejen op. Ruten er heller ikke den mest brugte, og vi endte med at være det eneste hold i hver lejr indtil vi nåede Kibo.

Første camp: Simba 2671M
Man starter i 2364 meters højde ved Rongai gate. Mens vi venter på at guiden får sendt holdet afsted med alle tingene, er vi så heldige at vi ser flere forskellige aber. Lige efter vi er startet er der et stykke hvor det går meget opad, jeg bliver meget overrasket over hvor hurtig man mærker højden på vejrtrækningen men det er som om man bare lige skal i gang og resten af turen går fint. Turen første dag er ikke særlig lang, og vi går kun i et par timer før man når til Simba camp.

Anden camp: Second cave 3450M
Kl 7.30 er det tid til at stå op, og for at sørge for at vi er godt friske (eller måske bare er til at holde ud at være i nærheden af – heler ugen) for vi hver morgen en balje vand til at vaske os i. Kl 8 er morgenmaden klar, og omkring kl 9 begynder vi turen til næste camp. Det er endnu en kort dag, og vi er i mål lige over middag. Vejret er virkelig godt, og vi kan side i solen og drikke vores te.

Tredje camp: Kikelewa camp 3600M
Det er diset da vi står op, så vi vælger alle at starte med regntøj. Heldigvis er der ingen regn men disen følger os hele dagen, så der er ikke meget udsigt. På dagens strækning møder vi flere hold der arbejder med vedligeholdelse af ruten, som også virker meget velholdt. Da vi kommer i lejr er det diset og koldt, så vi ligger os et par timer i soveposen. Vejret bliver aldrig rigtig godt, men lige før vi går i seng er vejret klart nok til at vi lige kan få et glimt til toppen.

Fjerde camp: Mawenzi tarn hut 4315M
Det begynder at blive godt koldt, men denne dag er vejret en smule bedre så vi er heldige et par gange med udsigten. Vi stiger 700m og da vi kommer til lejeren, har jeg en smule hovedpine, men et godt hvil i varmen af soveposen hjælper godt. Selvom jeg egentlig er meget sulten, har jeg lidt svært ved at spise aftensmaden, men med lidt gode pauser ryger det er god del ned.

Femte camp: Kibo hut 4720m
Vi vågner op til en smuk frostklar morgen, kulden gør det dog en smule svære at komme ud af soveposen. Vores balje med varmt vand, bliver også hurtig kold. Men spændingen er begyndt at kunne mærkes, for det er i aften vi skal mod toppen. Men først en gang morgenmad, og så turen hen over sadlen til Kibo lejren. Turen er lang og flad, vi kan se til lejeren lang tid før vi er der. Eftermiddagen forsøger vi at hvile og slappe af. Mens der stadig er lys finder vi det tøj m.m. frem som vi skal bruge mod toppen.

Topnatten.
Vi bliver vækket kl 11 og får serveret te og popcorn inden vi går afsted mod toppen omkring midnat. Vi har virkelig godt vejr til turen, og de første timer er der endda overskud til også at nyde den flotte stjernehimmel. Vi når til Gilmans point 5685m kl 5.40, herfra går vi gennem sneen mens solen står op til Stella point 5756m. På vejen op har vi kunne se pandelamper foran og bagved os, men vi har ingen mødt før vi når til Stella point hvor mange af de andre ruter kommer op. Kl. 7 når vi til Uhuru peak, det højeste punkt. Det sidste stykke møder vi mange der er på vej tilbage fra Uhuru peak og det giver lige lidt ekstra energi at se glæden i deres ansigter over at have nået toppen. Mange af dem vi møder er også gode til at komme med et par motiverende bemærkninger.
Vi tager et par hurtige billeder, og begynder så nedstigningen. Der er dog tid til en hurtig te pause på vores vej tilbage til Gilmans point, solen er fremme og jeg prøver virkelig at nyde tiden fuldt ud. Efter en kort pause begynder vi for alvor nedstigningen, det er selvfølgelig ikke hårdt på samme måde, men man mærker tydeligt at man har været i gang i mange timer og at man mangler sin nattesøvn. Lige over middag er vi tilbage i Kibo camp hvor vi hviler lidt i teltet inden vi fortsætter ned.

Booking af rejsen

Vi havde booket turen gennem kiplingtravel.dk, da der stadig var lidt usikkerhed omkring ned lukninger i forbindelse med corona. Turen til Meru i 2020 havde vi selv booket, så det kan man sagtens. Hvis man har lyst er der mange der arrangere grupperejser til Kilimanjaro, så man kan helt sikkert finde et sted der passer med afrejsetid, rute o.s.v.